10 клас. Всесвітня історія. Вогнища напруги у міжнародних відносинах: причини, сторони та наслідки протистояння.

 Версальський договір

• Ознайомтеся з оцінкою щодо наслідків Версальського договору відомого американського політика й дипломата.

1. Як Ви оцінюєте договірні зобов’язання Німеччини: чи були вони несправедливими й надмірними? Пригадайте, якими мотивами керувалися держави-переможниці, накладаючи на Німеччину суттєві обмеження.   2б.

2. Чи був Версальський договір загалом ефективним? Наведіть докази на підтвердження Вашої оцінки договору.         2б.

«Після війни демократична громадськість Франції та Великої Британії зажадала карального мирного договору, ігноруючи історичний досвід, який свідчить, що для забезпечення сталого порядку в Європі потрібно остаточно примирити переможців і переможених... До війни Німеччина мала спільний кордон з трьома провідними державами (Францією, Росією та Австро-Угорщиною), які стримували будь-яку територіальну експансію. Після війни їй протистояв ряд невеликих держав, створених за принципом самовизначення, але тільки частково, бо в Східній Європі й на Балканах народи настільки перемішані, що в усіх новостворених країнах проживали представники інших національностей. Це посилювало їхню стратегічну слабкість та ідеологічну вразливість... На думку англійського прем’єр-міністра Ллойд Джорджа, це був “ряд дрібних держав, населення яких досі не створювало сталої форми правління. До того ж у кожній з них проживає чимало німців, які прагнуть возз’єднання з рідною для них землею”».


Ліга Націй

3. Чи важливі у XXI ст., на Вашу думку, принципи й цілі, що містяться в документі, складеному сторіччя тому? Аргументуйте Вашу точку зору.    2б.

«Для розвитку співробітництва між народами та забезпечення миру й безпеки важливо... не вдаватися до війни, підтримувати в повній гласності міжнародні відносини, засновані на справедливості й честі, чітко дотримуватися приписів міжнародного права, які відтепер визнані правилами поведінки урядів, забезпечити панування справедливості й добросовісно виконувати всі передбачені договорами зобов’язання».

ДОГОВІР ДЕВ’ЯТИ ДЕРЖАВ

4. Проаналізуйте основні положення договору й визначте, чи могли принцип «рівних можливостей» та повага до суверенітету й територіальної недоторканності Китаю, закріплені в ньому, запобігти перетворенню Китаю на сировинну базу для країн, які його підписали? 2б.

«Ст. 1. Держави, які підписали договір (за винятком Китаю), погодилися:

1. Поважати суверенітет, незалежність і територіальну й адміністративну цілісність Китаю.

2. Забезпечити Китаю широкі можливості для розвитку й створення життєздатного уряду.

3. Використовувати свій вплив з метою встановлення й дотримання принципу рівності режиму торгівлі й промисловості для всіх націй на всій території Китаю. Ст. 5. Китай погоджується не допускати будь-якої дискримінації на залізниці на всій території країни...

Ст. 6. Усі держави, крім Китаю, погодилися поважати нейтралітет Китаю в разі війни. ...Китай також зобов’язаний дотримуватися нейтралітету».

З договору між США, Бельгією, Великою Британією, Китаєм, Францією, Італією, Японією, Нідерландами та Португалією про принципи політики щодо Китаю, укладеного у Вашингтоні 6 лютого 1922 р.

5. Проаналізуйте діаграму й зробіть висновок про динаміку подолання кожною з країн фінансових труднощів упродовж 20-х років XX ст.   2б.

Заборгованість основних європейських країн і США (% ВВП)

6. Розгляньте політичну карикатуру щодо підписання Рапалльського договору (1922) між росією та Німеччиною. 1. Як художник зобразив російсько-німецькі відносини після підписання сепаратного договору? 2. Якою була реакція європейських країн (зображені на карикатурі на задньому плані) на підписання цього договору?  2б.





Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

8 клас. Практичне заняття: Східна Європа й Османська імперія в XVI — першій половині XVIII ст.

10 клас. Всесвітня історія. Практичне заняття. Перша світова: повсякденне життя в умовах фронту і тилу