09.12.2020 9 клас

 

Тема. Розвиток української мови і літератури. Тарас Шевченко.

Мета: з’ясувати дати виходу друком «Енеїди» Івана Котляревського, «Кобзаря» Тараса Шевченка; визначити значення історичних пам’яток, фольклору й етнографії в дослідженні національних ознак українців і формуванні національної свідомості; охарактеризувати формування нової української літератури та сучасної літературної мови; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати роботу з історичним матеріалом; формувати інтерес до вивчення теми.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник.

Хід уроку

     I.          Організаційна частина.

  II.          Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.

III.          Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.

1.    Робота з літературним джерелом.

-      Прочитайте фрагмент твору. Назвіть його. («Енеїда»)

Гребцi i весла положили

Та, сидя, люлечки курили

I кургикали пiсеньок…

Про Сагайдачного спiвали,

Либонь спiвали i про Сiч,

Як в пiкiнери набирали,

Як мандрував козак всю нiч.

-      Хто є автором цього твору? (Іван Котляревський)

-      Коди було видано перше видання «Енеїди»? (1798 р.)

-      У чому полягало значення «Енеїди» Івана Котляревського?

-      Сьогодні ми ще раз поговоримо про «Енеїду», визначимо її значення для розвитку нової української мови та літератури, а також визначимо внесок інших українських письменників та їх найвидатніші твори.

IV.          Вивчення нового матеріалу.

1.    Робота з історичним джерелом (с. 97 підручника).

-      Прочитайте фрагмент відгуку М. Костомарова про «Кобзар», що вийшов друком 1860 р.

-      Що мав на увазі автор, коли писав про ставлення громадськості до перших публікацій поета?

-      Чому поезія Т. Шевченка булла такою популярною серед українців і водночас знайшла багато прихильників серед представників інших народів?

2.    Робота з текстом підручника (с. 97 – 98)

-      Опрацюйте текст підручника.

-      Дайте відповіді на запитання.

-      Чому українську літературу кінця 18 ст. називають новою?

-      Хто став найяскравішими її представниками?

-      Які жанри літератури в цей стали основними?

-      Яка тематика переважала у творах цього періоду?

-      Що таке реалізм? Чим він відрізняється від романтизму?

3.    Вибіркове читання (с. 98 – 99 підручника).

-      Зачитайте речення, у яких зустрічаються: імена, назви творів, роки.

-      Зачитайте закінчення речення:

·       Слава основоположника…

·       Зокрема,…

·       Справжню літературну славу…

·       Він зажив слави…

·       Задум написати роман…

·       На початку…

-      Дайте відповідь на запитання.

·       Хто з класиків писав у жанрі соціально-побутової комедії? (Г. Квітка-Основ’яненко)

·       Яку роль у становленні нової української літератури відіграла «Руська трійця»?

·       Хто з класиків зажив слави першого літературного критика? (Пантелеймон Куліш)

·       Охарактеризуйте твір «Чорна рада. Хроніка 1663 р.»

·       Як українське походження Миколи Гоголя відобразилося у його творчості?

4.    Робота з історичними джерелами (с. 100 підручника).

-      Прочитайте фрагменти джерел.

-      Про які плани М. Гоголя свідчить фрагмент першого джерела?

-      Як висловлення письменника в листах характеризують його ставлення до України?

-      Поміркуйте, що дає підстави для пропонованого висновку.

-      Наведіть кілька аргументів на підтвердження або спростування викладеної думки.

5.    Робота в парах.

-      Проаналізуйте схему(с. 101 підручника).

-      З’ясуйте, що вже знаєте про «Енеїду».

-      Поясніть, чому «Енеїда» І. Котляревського мала важливе значення в історії становлення нової української літературної мови.

6.    Робота в малих групах.

1-ша група – скласти 4-5 запитань до тексту с. 102 підручника.

2-га група – скласти перелік прикметників, дієслів та іменників, що характеризують «Кобзар» Тараса Шевченка.

3-тя група – скласти план до тексту.

   V.          Узагальнення та систематизація знань.

1.    Робота з історичними джерелами (с. 104 підручника).

2.    Оберіть твердження, що стосуються Тараса Шевченка.

1      Історичний діяч, якому судилося стати символом українського національного руху.

2      Упорядник і видавець трьох збірок народних пісень, які не втрачають наукової цінності й нині.

3      Автор поетичної збірки «Кобзар», у якій уперше було засуджено колонізаторську політику російського самодержавства щодо України.

4      Автор, чиї прозові твори склали дві збірки «Малоросійських повістей» (1834, 1836–1837), до яких увійшли найвідоміші повісті «Конотопська відьма», «Маруся».

5      Ідейний провідник Кирило-Мефодіївського товариства, автор його основних програмових документів, зокрема «Книги буття українського народу».

6      Письменник та поет, з ім’ям якого пов’язане утвердження української літературної мови.

7      Творець української національної ідеї, що через свої поетичні твори зробив її надбанням усього українського загалу.

8      Письменник, якому славу драматурга принесли п’єси «Сватання на Гончарівці» та «Шельменко-денщик».

3.    Розподіліть творі відповідно до їх авторів.

Тарас Шевченко

Іван Котляревський

Петро Гулак-Артемовський

Григорій Квітка-Основяненко

Пантелеймон Куліш

Микола Гоголь

6

1

3

2

5

4

1) «Енеїда»;

2) «Маруся», «Конотопська відьма»;

3) «Пан та собака»;

4) «Ніч перед Різдвом», «Тарас Бульба»;

5) «Чорна рада»;

6) «Думи мої, думи мої», «Перебендя», «Катерина», «Сон».

VI.         §12 опрацювати

VII.      

 

 

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

10 клас. Всесвітня історія. Вогнища напруги у міжнародних відносинах: причини, сторони та наслідки протистояння.

8 клас. Практичне заняття: Східна Європа й Османська імперія в XVI — першій половині XVIII ст.

10 клас. Всесвітня історія. Практичне заняття. Перша світова: повсякденне життя в умовах фронту і тилу