09.12.2020 9 клас
Тема. Розвиток української мови і літератури. Тарас Шевченко.
Мета: з’ясувати дати виходу друком «Енеїди» Івана
Котляревського, «Кобзаря» Тараса Шевченка; визначити значення історичних
пам’яток, фольклору й етнографії в дослідженні національних ознак українців і
формуванні національної свідомості; охарактеризувати формування нової
української літератури та сучасної літературної мови; розвивати увагу, пам'ять,
мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження;
удосконалювати роботу з історичним матеріалом; формувати інтерес до вивчення
теми.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник.
Хід уроку
I.
Організаційна частина.
II.
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних
знань.
III.
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та
мети уроку.
1.
Робота з літературним джерелом.
-
Прочитайте фрагмент твору. Назвіть його. («Енеїда»)
Гребцi i весла
положили
Та, сидя,
люлечки курили
I кургикали
пiсеньок…
Про Сагайдачного
спiвали,
Либонь спiвали i
про Сiч,
Як в пiкiнери
набирали,
Як мандрував козак всю нiч.
-
Хто є автором цього твору? (Іван Котляревський)
-
Коди було видано перше видання «Енеїди»? (1798 р.)
-
У чому полягало значення «Енеїди» Івана Котляревського?
-
Сьогодні ми ще раз поговоримо про «Енеїду», визначимо її значення для
розвитку нової української мови та літератури, а також визначимо внесок інших
українських письменників та їх найвидатніші твори.
IV.
Вивчення нового матеріалу.
1.
Робота з історичним джерелом (с. 97 підручника).
-
Прочитайте фрагмент відгуку М. Костомарова про «Кобзар», що вийшов друком 1860 р.
-
Що мав на увазі автор, коли писав про ставлення громадськості до
перших публікацій поета?
-
Чому поезія Т. Шевченка булла такою
популярною серед українців і водночас знайшла багато прихильників серед представників інших народів?
2.
Робота
з текстом підручника (с. 97 – 98)
-
Опрацюйте
текст підручника.
-
Дайте
відповіді на запитання.
-
Чому
українську літературу кінця 18 ст. називають новою?
-
Хто
став найяскравішими її представниками?
-
Які
жанри літератури в цей стали основними?
-
Яка
тематика переважала у творах цього періоду?
-
Що таке
реалізм? Чим він відрізняється від романтизму?
3.
Вибіркове
читання (с. 98 – 99 підручника).
-
Зачитайте
речення, у яких зустрічаються: імена,
назви творів, роки.
-
Зачитайте
закінчення речення:
·
Слава
основоположника…
·
Зокрема,…
·
Справжню
літературну славу…
·
Він
зажив слави…
·
Задум
написати роман…
·
На
початку…
-
Дайте
відповідь на запитання.
·
Хто з
класиків писав у жанрі соціально-побутової комедії? (Г. Квітка-Основ’яненко)
·
Яку
роль у становленні нової української літератури відіграла «Руська трійця»?
·
Хто з
класиків зажив слави першого літературного критика? (Пантелеймон Куліш)
·
Охарактеризуйте
твір «Чорна рада. Хроніка 1663 р.»
·
Як
українське походження Миколи Гоголя відобразилося у його творчості?
4.
Робота
з історичними джерелами (с. 100 підручника).
-
Прочитайте фрагменти
джерел.
-
Про які плани М.
Гоголя свідчить фрагмент першого джерела?
-
Як висловлення
письменника в листах характеризують його ставлення до України?
-
Поміркуйте, що дає підстави для пропонованого
висновку.
-
Наведіть кілька аргументів на
підтвердження або спростування викладеної думки.
5.
Робота в парах.
-
Проаналізуйте схему(с. 101 підручника).
-
З’ясуйте, що вже знаєте про «Енеїду».
-
Поясніть, чому «Енеїда» І. Котляревського мала важливе значення
в історії становлення нової української літературної мови.
6.
Робота в малих групах.
1-ша
група –
скласти 4-5 запитань до тексту с. 102 підручника.
2-га
група –
скласти перелік прикметників, дієслів та іменників, що характеризують «Кобзар»
Тараса Шевченка.
3-тя
група –
скласти план до тексту.
V.
Узагальнення та систематизація знань.
1.
Робота з історичними джерелами (с. 104 підручника).
2.
Оберіть твердження, що стосуються Тараса Шевченка.
1 Історичний діяч, якому судилося стати символом українського
національного руху.
2 Упорядник і видавець трьох збірок народних
пісень, які не втрачають наукової цінності й нині.
3 Автор поетичної
збірки «Кобзар», у якій уперше було засуджено колонізаторську політику російського
самодержавства щодо України.
4 Автор, чиї прозові твори склали дві збірки
«Малоросійських повістей» (1834, 1836–1837), до яких увійшли найвідоміші
повісті «Конотопська відьма», «Маруся».
5 Ідейний провідник Кирило-Мефодіївського товариства, автор його
основних програмових документів, зокрема «Книги буття
українського народу».
6 Письменник та поет, з ім’ям якого пов’язане утвердження
української літературної мови.
7 Творець української національної ідеї, що
через свої поетичні твори зробив її надбанням усього українського загалу.
8
Письменник, якому
славу драматурга принесли п’єси «Сватання на Гончарівці» та
«Шельменко-денщик».
3.
Розподіліть творі відповідно до їх авторів.
Тарас Шевченко |
Іван Котляревський |
Петро Гулак-Артемовський |
Григорій Квітка-Основяненко |
Пантелеймон Куліш |
Микола Гоголь |
6 |
1 |
3 |
2 |
5 |
4 |
1) «Енеїда»;
2) «Маруся»,
«Конотопська відьма»;
3) «Пан та
собака»;
4) «Ніч перед
Різдвом», «Тарас Бульба»;
5) «Чорна
рада»;
6) «Думи мої,
думи мої», «Перебендя», «Катерина», «Сон».
VI. §12 опрацювати
VII.
Коментарі
Дописати коментар